Ford 351C/M motoren
Da 351 Cleveland udgik efter modelåret 1974, havde Ford brug for en anden motor i den størrelsesserie, da produktionen af 351 Windsor ikke var tilstrækkelig. Ford tog 400-motorens højdæksblok og installerede en krumtapaksel med en kortere 3,5 tommer (89 mm) slaglængde for at producere en 351 kubiktommer (5,8 L) motor. Denne krumtapaksel var ikke den samme som en 351C, idet den brugte de større 3,0 tommer (76 mm) hovedlejetapper på 400 V8.[5] For at kompensere for den kortere slaglængde har stemplerne til 351M en højere kompressionshøjde, så den kunne bruge de samme plejlstænger som 400’eren. Resultatet af at 351M brugte den længere 400 plejlstang var en højere plejlstang-til-slag forhold på 1,88:1 end 351C og 400’erne på 1,65:1.[1] Bortset fra stempler og krumtapaksel delte 351M alle sine hovedkomponenter med 400’eren, og den brugte også det store klokkehus i 385-serien. 351M har kun været udstyret med en 2-tønde karburator og åbent kammer – lille port 2V cylinderhoveder.
351M produktion begyndte for 1975-modelåret, og blokke blev støbt i Michigan Casting Center eller Cleveland Foundry. 351M var den sidste pushrod V8-blok designet af Ford indtil introduktionen af den 7,3-liters “Godzilla”-motor til Super Duty-lastbilerne i modelåret 2020.
Fords bedste motorer nogensinde
I løbet af modelåret 1969 importerede Ford of Australia cirka 17.000 302 Windsor og 351 Windsor V8’ere. 351 Windsor blev dog udfaset i 1970 til fordel for den nyere 351 Cleveland. 351 Cleveland-motorerne fortsatte med at blive importeret fra USA sammen med 302 Windsor V8. Både lavtydende 351C-2V og højtydende 351C-4V blev importeret med langt størstedelen af motorerne 351C-2V. Ligesom de amerikanske motorer brugte 4V-versionerne de lukkede “quench”-kammerhoveder og brugte de større porte på cylinderhovederne.
Der er aldrig problemer med denne bil. Ingen reparationer over 120.000 km. Starter hver gang i al slags vejr, Så hvis du ønsker dig en ægte amerikansk V8-er, der kan holde de næste 40 år, kan den også erhverves fra Australien. Hvis du tilmed ofrer en konvertering til bilgas, så biiver aftrykket på miljøet minimalt.
Nej,nej og atter nej – fremtiden er elektrisk, siger vore politikkere – men sandheden om elbiler er måske helt anderledes, end hvad man mener på Christiansborg
Elbiler (EV’er) anses ofte for at være et mere bæredygtigt alternativ til fossildrevne biler, men deres reelle bæredygtighed afhænger af flere faktorer. Her er en vurdering af elbilers bæredygtighed baseret på miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter:
Så du kan vælge at købe en stor V8-er – og blive kaldt et miljøsvin, eller vælge at købe en Tesla – og blive kaldt noger helt ander Du kan naturligvis også gøre som 90% af befolkningen og købe efter pengepungen alene – og blive kaldt en ignorant…